Sunday 15 April 2012

Tried and Tested: Scones!


Here is a suggestion to go with your Sunday afternoon tea or coffee:

Often when we are 'out and about' there is a sudden 'demand' for tea and scones with clotted cream. There is hardly anything more British than tea and scones. I guess scones are to the Brits what vaffler are to the Norwegians...?
So, here is my own receipe for traditional scones. It is quick and easy - perhaps not more than 20 mins all together! Perfect if someboyd comes around unannounced (actually, does that happen any more...?).
Some add dried fruit (raisins) or orange and choclate pieces or lavender or even cheese to the dough, but I prefer them plain.
This recipe makes 8 generous scones

Mix 350 grams of flour with
1 tsp of baking powder and
10 grams of salt and
Add 3 tablespoons of sugar

Rub in 85 grams of (room temperature) butter to a sandy consistency
Mix 175 ml of milk and
the juice of 1/2 lemon
(don't worry if the milk curdles with the lemon as this helps with the rising of the scones)
and add to the mixture along with
1 beaten egg

The dough should be rather wet and sticky.
NOTE: The clue is not to overwork the dough as it may not rise very well and will become too hard!

I prefer them looking a bit rustic, so I 'plop' the 8 scones on a greased baking sheet and
glaze with 1 beaten egg

Bake in the oven at 175 degrees for about 15 mins.

Cut each scones in half and serve luke warm with jam and clotted cream
(or perhaps whipped cream if you don't have clotted cream)

Now, here is the controversy:
Do you put the jam first and the cream second or vice versa...?

4 comments:

  1. Mmm, ser nydelig ut!
    Tror ikke jeg har laget Scones siden
    skolekjøkken på ung skolen.. hehe..

    Jeg har alltid på rømme først
    og syltetøy oppå der igjen! Always! =]

    ReplyDelete
  2. Studenten og jeg ELSKER scones og det var dem vi gledet oss mest til da vi var på Ritz på Afternoon Tea.... Jeg har prøvd å lage det mange ganger, men får dem ikke til å heve seg som jeg vil. Kanskje jeg arbeider deigen for mye som du skriver? Nå drar jeg til London imorgen, så det spørs om det ikke må bli scones og te, selv om de er proppfulle av karbo.... Noen ting sier men bare ikke nei takk til ! ...og jeg liker dem best med bare smør eller uten noe på.

    ReplyDelete
  3. Mmmmm, nam nam. Om jeg kun har syltetøy på så slipper jeg den der utfordringen, he he.

    ReplyDelete
  4. Jeg tror du har helt rett, dette er engelskmenns "vafler" ! Jeg elsker begge deler !

    Men, sist jeg var i England, var det så vanskelig å få helt "plain" de var med rosiner eller annet tull inni....eller med ost oppå, jeg vil ha den enkel med krem og syltetøy, så her har jeg da muligheten å prøve selv. takket være din oppskrift, har aldri prøvd å lage disse....kanskje til helgen?

    Todelooooo - fra Norge denne gang !

    ReplyDelete

Pinterest