Sunday 24 October 2010

Some Thoughts On Christmas Preparations...

24 October... 2 months till Christmas... hmmm...
It feels VERY wrong to see all the Christmas decorations already out in the shops - they have actually been there for a while! Halloween is not even over! 
Over 2 months before the holidays and the shops are full of decorations and Christmas paraphernalia... If it was up to me it should not be allowed until 1 December! Many families here in England even put up the Christmas tree on 1 December, but nothing goes up before 23 December in my house - except for the advent candles and the calendar, of course.
But perhaps waiting with the preparations till 1 December might mean that we would all get even more stressed than we already are...? Or do the constant reminders enforce the stress....? 

Don't misunderstand me. I adore Christmas. I love the preparations, the anticipation, the smells, the food, the decorations, the secrecy and the togetherness. I even love the cold! One of the perks of being married to somebody with a very diffrent cultural background is that I get to decide EVERYTHING about how we celebrate Christmas. After 25 years together The Professor doesn't know any other way, so he is completely on my side and no need for any compromises... ;-)


My concern is that this "dilution" of Christmas takes away a lot of the magic, particularly for the children. I can't remember there was much talk about Christmas until advent started when I was a child. And even then, the 24 days of waiting were a mix of joyous anticipation as well as agonising torture. My fear is that with over 2 months "waiting time" the kids get fed up waiting and the magic is lost...

So, after this rant about early Christmas reminders I admit I bought the first two Christmas gifts today - just because I came over something really perfect for some friends. Now, that is purely accidental as many people I try to shop for birthdays and Christmas throughout the year whenever I come across something suitable. Since they are Christmas gifts I can't show what I got, but to prove that it isn't all about Christmas yet, I got a couple of new cushions for the living room...
And they have completely nothing to do with Christmas!


11 comments:

  1. Jeg er enig med deg i at julen blir dyttet på oss altfor tidlig, julemarsipan i butikken 1. oktober....

    Jeg kjenner faktisk at jeg begynner å bli litt lei av juleforberedelser etter å ha vært der i 30 år....(startet tidlig med mitt eget hjem), men
    Studenten forventer nok jul i huset når hun kommer hjem på ferie så det blir nok å henge i stroppen i år også....

    ReplyDelete
  2. Enig med deg! Skulle ha vært en lov mot for tidlig jul;) Sist jul var vi i California så i år gleder meg til Nord-Norsk jul igjen!! Skal bli deilig:)

    ReplyDelete
  3. Jeg handler også julegaver og bursdagsgaver hele året, må jo slå til når man kommer over noe som er helt riktig. Har faktisk ikke sett så veldig mye julestæsj i butikkene ennå. Koser meg med å planlegge juleverksted med sjuåringen og alt annet jeg skal hygge meg med de neste to mnd. Så får vi se hvor mye av det som gjennomføres...

    ReplyDelete
  4. E heilt enig i at julemaset begynne ALTFOR tidlig! Eg e vant med å pynta te jul på litla julaftå eg og, men vurdere å begynna litt før. Jula forsvinne jo så fort med besøk og sånn slags at en nesten ikkje får nyte julepynten. Men det blir altså ikkje før ei veka før jul elle nåke. Juleverksted blir nok litt før da, men det e jo nåke aent ;o)

    Fine nye puter du hadde fått deg snuppa!
    Akkurat presanger blir det ofta te at eg finne heile året, men må liksom spare nåken te rett før jul for julefølelsen. Blir merkelig nok ofta litt flærre presanger enn ka eg egentlig hadde tenkt då da merkelig nok... ;o)

    ReplyDelete
  5. Altfor tidlig jul syns jeg ikke noen om, men jeg elsker julen og pynter huset fra 1.desember. Juletreet kommer opp siste helgen før julaften og forsvinnet ut 1.nyttårsdag.
    Da en julen over for meg! :O)

    Så fine puter du har fått deg!
    Klem :O)

    ReplyDelete
  6. Hei kjære venn - og TUSEN TAKK for koselig kommentar hos meg!!!

    Helt enig med deg om at julen kommer alt for tidelig i butikkene. Og i dette huset kjøpes det ingen julebrus eller julemarsipan før den store høytiden. Men i motsetning til deg begynner jeg å pynte allerede 1. advent, og julen varer gjerne til langt ut i januar, takket være kunstig juletre. ;)

    Ha en strålende uke, Mette!!!

    Klem fra
    Marianne

    ReplyDelete
  7. Haha, nice "rant". Men visst håller jag med dig att hela det kommersiella spektaklet börjar så tidigt att man hinner trötta på julen innan den ens har börjat, samt att - precis som du säger - det är tveksamt om barnen får samma känsla när de matas med jul så länge i förväg... I vårt hus brukade vi ta in och klä granen på julaftons morgon, och här i UK gör vi det ibland några dagar tidare om mina föräldrar kommer på besök, så att vi hinner "jula" med dem under den korta tid de är här.

    Läckra kuddar!

    Jo, just ja, angående bilder på tyg så använder jag "Iron-on Transfer Paper", sådant man använder tex för att överföra bilder till T-shirts mm. Finns att köpa på de flesta ställen där man kan köpa olika papper och detaljer för skrivare, tex WH Smith. Kommer tyvärr inte ihåg vilket märke på transferpapper jag använde, då jag redan hade slängt omslaget, och tilläggas kan att jag upplevt kvalitetsskillnad mellan olika märken tidigare. Man får nog experimentera och prova sig fram till det papper man tycker bäst om.

    Man skriver ut önskad bild direkt från datorn till transferpapperet, följer sedan instruktionerna för just den typen av transferpapper, vilket brukar innebära ett par minuter med strykjärnet på högsta värme, men med ångfunktionen avstängd. Tänk bara på att bilden blir spegelvänd på tyget, såvida du inte kan vända den på datorn innan du trycker ut den (jag har ingen aning om hur det går till...;-).

    Kram,
    Helena

    ReplyDelete
  8. Nydleige puter. Jeg har også endel julegave i box. Skal pakke inn og kose meg og få oversikten til helgen tenker jeg..

    Kos med forberedelser, men er enig i at oppstart i oktober allerede er altfor tidlig. Hos oss pynter vi til advent 01.12 og tar litt hver dag frem til jul -men juletreet skal selvsagt ikke opp før lille julaften, på kvelden -så det er en overraskelse for jentene når de står opp julaften!

    Kos deg med forberedelsene og følg dine egne tradisjonene..

    Klem fra Tove

    ReplyDelete
  9. Hold på dine egne tradisjoner.....til og med her ute i Asia hvor ikke jul feier i noen særlig grad har det begynt å dukke opp enkelte jule-ting. Altfor tidelig og hel malpassert i 35 grader pluss!!!
    Jeg kommer som regel hjem til Norge i begynnelsen av desember og pynter da litt til advent, selve julepyntingen skjer bittelille- og lille-julaften.
    Presanger kjøper jeg når jeg kommer over ting som jeg synes passer til den enkelte. Å gå ut å kjøpe presanger nærmest fordi man MÅ blir aldri vellykket....
    Elsker julen hjemme.....luktene, pynten, samvær med familie og venner...kjenner at jeg gleder meg allerede!!!
    Klem fra Malaysia

    ReplyDelete
  10. Jeg er HELT enig. Etter at vi var innom Plantasjen forrige helg, hvor det var det juletrær og julenisser overalt, er vår datter nå helt opphengt i julenisse. Hun vil snakke om julenisse, lese om julenisse, hun vil ha en julenisse og hun vil se julenisse. Jeg vil definitivt ikke ha noen julenisse i oktober, og ser for meg at hun kommer til å ha gått lei det hele innen vi når desember. Og da forsvinner, som du skriver, mye av julemagien.

    Takk for hyggelige kommentarer! Jeg ble selvfølgelig nysgjerrig på hvem du fikk anbefalingen fra ;-)

    Spennende å lese din blogg, den vil jeg følge videre. Jeg føler fortsatt en viss tilhørighet til England etter studietiden i London, så jeg vil gjerne få et lite innblikk i ditt engelske hjørne :-)

    ReplyDelete
  11. Funny! We're getting ready for Halloween, but thereafter the Xmas fun begins ... the anxieties about what to buy, about running out of money, etc. But until then it's all about costumes and candy!

    Have a great week, Mette!

    ReplyDelete

Pinterest