Wednesday 21 December 2011

Tried and Tested: Berlinerkranser OR What Do You Do...


when you wake up at 5 am on the darkest day of the year and can't sleep...?
You bake! Well, at least I do.
:-)

Isn't it typical that when I had the day off and could have slept muuuuch longer, I was 'bright eyed and bushy tailed' at 5 am...!!!

So, this year's 'Berlinerkranser' are now safely in the tin (at least those that have not been given away or eaten by the men in my house...)

I used a traditional recipe (makes about 75):

Mash the yoke of 2 hard boiled eggs with
2 raw egg yokes
Add 125 gram sugar and mix well
Add 300 grams flour
and 250 gram soft butter
(alternative times)
and mix all well

Let the dough rest in the fridge for at least 1 hour.

Roll out pencil thick lengths (10 cm) and fold into a wreath or just simply as I have done above.
Give them a wash with the egg whites and drizzle some sugar over

Bake in the oven on 175-180 degrees for 10 mins.
Beware - keep an eye on them so they don't burn.

Let them cool on the tray before moving them.

I think I will be going to bed early tonight...
:-)


7 comments:

  1. Typisk det derre med å våkne tidlig når man har fri, men godt du fikk baksten i boks da;) Ha en riktig god jul til deg og dine, klem fra Wilhelmine

    ReplyDelete
  2. Klokka fem!!?? Huff. Men du fikk jo noe ut av bakedagen da. :-)

    ReplyDelete
  3. Hei Mette!!! SÅÅÅ KOSELIG å høre fra deg igjen!!!

    Selv har jeg ikke fått bakt noe i år. Og det virker ikke som guttene bryr seg no' om det heller. Bare det er godis nok er de fornøyd. ;)

    Ønsker deg og familien din en RIKTIG GOD JUL!!!

    Klem

    ReplyDelete
  4. Oj, baking kl 5 var tidlig, gitt! Du har vel fått med deg at det er smørmangel i Norge nå? Herlighet, helt sprøtt å vurdere om jeg kan bake den og den kaken, og om jeg da har nok smør til torsken vi skal ha en dag i jula!
    Jeg kan vel forresten ønske deg god jul nå. For NÅ er det ikke mange dager igjen!
    Hilsen fra Larvik.

    ReplyDelete
  5. Ja det kunne lett jeg også ha gjort, våkne kl 5 og sette i gang med å bake.....godt med det som er gjort, tenker morgenmennesket meg full av energi og pågangsmot. Men, etter kl. 5 på ettermiddagen blir absolutt ingenting gjort. Da er som oftest hele "piffen" som blåst bort....

    Berlinerkranser så veldig godt ut, husker at min mor alltid lagde det til jul i min barndom.

    Nå er det ikke lenge igjen, kun et par dager. Og jeg har ikke fått noen Londontur i januar heller ;o(.....

    ReplyDelete
  6. Oh, sounds good; how long will they keep for?
    xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Radka - I wouldn't be able to tell as they go very quickly in our house... However, stories go that people find cookies from last year when they open their tins... But realistically, I think they should be fine for a couple of months.

      Delete

Pinterest