Wednesday 6 November 2013

Knitted Tie



Scandinavian (and particularly Norwegian) patterns are all the rave these days. You find them in anything from clothes to kitchen ware! 

Our Young Man was on a quest rooting through my old sweaters and was very pleased when he discovered my Marius sweater and others I knitted for myself when I was 16 or 17. Still in pristine condition! But he was equally disappointed when he realised that he is of course much broader/taller/bigger than I was at 17... However, he struck lucky when he found a beautiful hand knitted sweater that had been made for his father by a very dear neighbour. Now he is just hoping for colder weather. Hand knitted woollen sweaters require a colder climate than we generally have...!

 
But he did ask if I could knit him a tie. Apparently, that is also all the rave - sporting knitted ties. Obviously, we have to show off our roots, so I found a pattern for a knitted tie based on a Setesdal pattern in the book by Eline Oftedal called "Knit Nordic" (I think "Marius, Setesdal, Fana, Voss, Norske Strikkemønstre på nye måter" is the Norwegian title of the same book). The bottom part carries the pattern and the rest is knitted in moss stitch (perlestrikk). I must admit it was a bit boring knitting the moss stitch, but it is simple to do in front of the telly.

Let's hope the Young Man likes it.

6 comments:

  1. Så morsomt med strikket slips :)
    Ha en fin torsdag!

    ReplyDelete
  2. Ja, du "kofte" mønster har tatt helt av om dagen, og det er jo moro :)

    Så flott at du fant en genser til sønnen, som passet !
    Tenker han får mye skryt for den.

    Morsomt slips du har strikket.

    Her om dagen, går det i ett babyteppe i det vanlige bølgemønster som jeg elsker, samtidig ble det innkjøp nytt garn da jeg var i Norge, så en liten poncho til på meg....blir det etterhvert.

    kos deg med strikkepinnene, tro hva du nå skal lage?

    ReplyDelete
  3. Så kult med strikkeslips....det håper jeg blir en hit! Og babyteppe..skulle ønske jeg kunne heklet det flotte teppet, som jeg fikk mønster fra deg av, til mitt barnebarn. Jeg får så vondt i skulderen når jeg hekler om dagen så det må bare bli små prosjekter med heklenålen enn så lenge.

    ReplyDelete
  4. Så morsomt at han vil ha strikkeslips. Høres veldig 70-talls ut, men alt kommer jo tilbake :)

    ReplyDelete
  5. They say that if you hold on to something long enough, it will be in fashion again :-)
    I also have some really warm sweaters, far too warm for England, but I did enjoy making them.

    ReplyDelete
  6. I knitted an "Iceland" jumper for my brother a long time ago but managed to make it too small so had to keep it myself. My son has worn it a lot in the last year! He's also worn out my old Doc Marten shoes from the 80s and is now wearing my old denim Levi jacket. He might be up for a knitted tie!

    ReplyDelete

Pinterest